Uitstap Moezel 2011

Meerdaagse uitstap naar de Moezel - 12 tot 14 augustus 2011

Dit jaar kozen we ervoor om voor 3 dagen naar de Moezel te gaan. Er werd voor een hotel geopteerd in Reil. Niet zo heel ver van Cochem. Uiteindelijk waren er 21 fietsers en 2 supporters.

Even de namen op een rij. Mia, Joris, Godelieve, Willy, Magda, Frank, Christa, Brigitte, Marc, Raymond, Yolande, Guy, Marianne, Didier, Kathleen, Kevin, Eveline, Adrienne, Antoine, Arnold, Hilde, Jolien en ikzelf natuurlijk.

De weersvoorspellingen waren niet al te gunstig, dus er werden heel wat kleren voorzien voor slechts 3 dagen. Bij aankomst te Reil was het droog en was Brigitte al druk in de weer om voor de nodige sleutels te zorgen.
Toen bijna iedereen was aangekomen en een aperitief had genuttigd werd er afgesproken om een halfuurtje later te vertrekken voor het eerste ritje. Raymond, Adrienne, Marianne, Hilde en Arnold waren nog niet ter plaatse en Godelieve en Magda besloten nog niet mee te rijden.
Bij de start is het direct een 800 meter dalen tot aan de Moezel. Een hoogteverschil van een 22 m. Een regenbui zorgde voor nat wegdek en niet iedereen vatte de afdaling met evenveel plezier aan. Langs de Moezel reden we dan toch als groep samen. Ik denk dat ik mag zeggen dat iedereen genoot van de omgeving. Het werd een rustig tochtje langs het water en het tempo was voor iedereen haalbaar, ook de minder getrainde fietsers krijgen bij ons de kans om in mooie streken mee te fietsen. Ook de jonge gasten zoals Kevin en ikzelf kunnen ons schikken naar een groep als dit nodig is. En met het grootste plezier trouwens.

Bij het keerpunt in Alf steken we voor het eerst dit weekend de Moezel over en rijden we richting Zell, waar we op zoek gaan naar en terrasje en genieten van een lekker glaasje wijn of Weiss bitte … lekker kan ik zeggen. Ondertussen had ik daar een helling ontdekt van een 750 m met een stuk van 17%. Dus ga ik nog eens naar boven met Frank, Kevin en Didier. Zalig stukje klimmen en zeker een zalig uitzicht boven op het collis steilpfad. Ook Christa waagt zich nog samen met Frank aan de klim. Kevin en ik doen hem 3 x. Al is het maar om de benen eens pijn te doen. Terug bij de groep rijden we in een gezapig tempo richting Reil.
Daar splitsen we ons. Een aantal onder ons rijden terug naar het hotel de rest zal nog een lusje doen richting Traben Trarbach. Daar stop ik toch even voor een kiekje van een zeer mooie poort. Met nog 5 km te gaan trekken Kevin, Frank en ik ervanonder, de benen strekken en even vlammen.

Toch een beetje sparen voor de sprint bergop naar het hotel. Bij het opdraaien word Kevin opgehouden door een auto en zijn Frank en ik weg. Ik kom als eerste aan bij ons hotel. Al is het maar om snel onder de douche te staan
Bij het aan tafel gaan is iedereen behalve Hilde en Arnold aanwezig. Die vervoegen ons zaterdagmorgen bij het ontbijt. We weten allemaal wel dat u voor lekker eten niet in Duitsland moet zijn. Combinaties die we zelf nooit zouden durven proberen. Maar echt slecht is het zeker niet. Ik ben nooit met honger van tafel gegaan. Maar de avond was nog jong. Dat vonden ook Raymond, Joris en ons Godelieve, die zich onder de twijfelachtige zang van de plaatselijke Dj van hun beste kant lieten zien op de dansvloer. Die Radrennfahrer uit Belgiën lieten al een behoorlijke indruk.

Zaterdag, de dag van de koninginnenrit. Er staan 105 km op het programma voor ons. De 2de groep zal er vandaag 70 afhaspelen. De 11 namen die zich aan het Eifelgebergte wagen: Didier, Arnold, Hilde, Frank, Christa, Raymond, Joris, Mia, Marc, Kevin en ik. Het is na de start onmiddellijk 4 km klimmen op de Bergstrasse. Met een gem. van 6 % mag je toch spreken van een pittig opwarmertje. Er werden al 250 hm overwonnen van bij de start. Kevin was bij de start wat achterop geraakt en reed nog verkeerd en was dus later boven met al 2 km méér in de benen. Schoentje had hier een zeer mooi ritje uitgestippeld. Dus dit betekend voor ons ook supermooie afdalingen.

Ik mag hier de topsnelheid van 92,4 km/h optekenen. Ook Didier en Kevin gaan over de 85 km/h. En Christa een veel betekende 69 km/h... Joris besluit slim op 68! Al vrij snel komen we aan de 2de beklimming van de dag. 6 km klimmen, met een gem. van ongeveer 9 %. Er zaten stukken van 14 % in, dus hier werden er al grote verschillen opgetekend. Kevin was net iets sterker dan mij en Didier. We komen toch samen boven, en wachten hier onze makkers op. Eén voor één komen ze boven. De ene al wat frisser dan de andere.

Hier een gevaarlijke afdaling in het bos, nat wegdek en hier en daar wat putten zorgen toch voor de nodige voorzichtigheid, Mia kan een val vermijden maar raakte toch de vangrail. Gelukkig beperkte het zich tot wat oppervlakkige schade. De 3de en op papier laatste klim van de dag was meer een loper zoals we zeggen. Een gem. van 4 à 5 %. Arnold had deze klim uitgekozen om wat tempo te rijden. Maar één versnelling van Kevin en het lied was uit. Ik kon nog lang aanklampen, maar met de top in zicht was ook voor mij het tempo te hoog. Marc vroeg zich hier boven af wat hij zichzelf had aangedaan. Tjah, kan ik wel begrijpen, 31 km op de teller en al 900 hm. Vrij indrukwekkend als je het mij vraagt. Dan is het nog ongeveer 30 km terug naar de Moezel. Dankzij het kaartje dat Marc uittekende en de Garmin van Kevin en mij rijden we rustig en samen naar de Moezel.

Eenmaal daar aangekomen was de andere groep met ons vrouwen en hun begeleiders daar ook. Van toeval gesproken. Ze hadden niet zonder enige hindernissen ook de terugweg aangevat.
De groep splitste zich wel sneller op door verschillende tempo’s en hindernissen. Godelieve reed nog kranig een steile helling op waar andere onder ons van de fiets moesten. Enorm veel respect heb ik voor zo een prestatie. Jolien en Godelieve verschillen 60 jaar. Maar reden beide een zeer goede rit. ’s Avonds bij het avondmaal werd er nog zeer veel nagepraat over onze prachtige dag. Voor de één al wat meer als voor de ander. Didier had wel nog zin in een wandeling en er waren er nog. Ondanks de regen werd het een sfeervolle wandeling richting de plaatselijke kermis. Arnold wou op de botsauto’s en er volgend nog. Sfeer verzekert. Na deze leuke uitstap werden de benen nog eens stevig uitgeschud op de dansvloer en sloten we af met zo een lekker biertje. We sloten dan ook de bar. SK Heusden heeft weer indruk gemaakt.

Ook op dag 3 werd er gefietst. Weliswaar iets meer in de regen, maar niets erg. Frank, Didier Kevin en ik, reden een 14 km anders dan de groep vanwege een leuk klimmetje volgens schoentje. Een stuk van 14 en een stuk van 17%. Pittig is hier het juiste woord. We komen weer samen in Kinheim voor de oversteek van de moezel. Samen in groep fietsen en keuvelen we richting Reil. De benen zijn bij mij beetje moe maar ik geniet enorm van de omgeving. Kevin geeft me nog eens op men donder in die sprint bergop.
Na een lekker middagmaal, worden de auto’s geladen en wordt er afscheid genomen van elkaar.

Hilde had nog een voorstel om het seizoen af te sluiten in schoonheid bij onze noorderburen op 2 oktober. Verdere informatie wordt nog meegegeven. Maar ik ben voorstander.
Nog 300 km rijden en we zijn terug thuis. Met de nodige flesjes wijn, en met weer een leuke uitstap en herinnering bij.
Bedankt aan iedereen voor het goede gezelschap en voor de goede sfeer. Het leeftijd verschil licht soms wat hoog, maar dat belet ons niet om samen plezier te maken.
Ik zou zeggen, volgend jaar opnieuw een mooie uitstap met een mooie groep. Ik kijk er al naar uit.